Viihtyvyyttä ja tukea vuorokausirytmiin

Valon laadulla on merkittävä epäsuora vaikutus vuorokausirytmin mukaisiin fysiologisiin prosesseihin. Valon laatu vaikuttaa aineenvaihduntaan ja kehon hormonitasapainoon.

Vuorokausirytmiin vaikuttaa pääasiassa päivänvalo. Tietyn värinen valo voi auttaa välttämään väsymystä myös toiminnoissa, joihin ei liity erityistä visuaalista tehtävää. Valon laadulla on osoitettu olevan seuraavia yleisiä vaikutuksia:

Kehon toiminnos seuraavat tyypillistä vuorokausirytmiä. Illalla tapahtuva melatoniinin tuotanto aiheuttaa väsymystä. Kokemukset ovat osoittaneet, että sininen valo (noin 480 nm) voi vähentää melatoniinin tuotantoa. Lisäksi sinisellä valolla on aktivoiva vaikutus kehoon, kun taas punaisella valolla on rentouttava vaikutus.

Sinisen valon biologisia vaikutuksia voidaan käyttää hyödyksi lisäämällä päivänvalon määrää keinotekoisella valolla. Uudenaikaiset valaistusjärjestelmät mahdollistavat dynaamisen valon värisävyn ja kirkkauden vaihtelun. Tällaisia järjestelmiä voidaan hyödyntää esimerkiksi toimistoissa, sairaaloissa, vanhustentaloissa, kouluissa ja kodeissa.

VTT on tutkinut muistisairaiden vuorokausirytmin tukemista valaistuksen avulla >>
Valoakatemia kouluttaa aiheesta kevään 2017 aikana >>